Friday 4 March 2011

Same Cast Different Script

Semenjak dua menjak ni, Alafana berpeluang menonton drama-drama Melayu di kaca tv. Menarik jalan cerita drama-drama berkenaan dan juga bermutu. Seronok lah juga tengok tetapi yang tak seronoknya drama berlainan tetapi pelakon-pelakonnya sama.

Akibat gejala same cast, different script ni, Alafana kadang-kadang terkeliru dengan drama yang diikuti ya lah Alafana tak selalu ikuti drama-drama berkenaan. Kita ingat kita ikut drama A rupanya yang disiarkan adalah Drama B tetapi pelakon-pelakon sama. Dari petang sampai ke malam dan sampai lewat malam penonton dihidangkan dengan muka-muka yang sama.

Antara muka yang kerap keluar tv masa kini termasuk Adi Putra dan Fasha Sandha.
Bukan nak menafikan bakat lakonan mereka tetapi naik muak juga tengok muka yang sama je kat kaca tv sepanjang hari. Tukar saluran lain pula, siaran ulangan drama yang sama. Ish bosan lah macam ni. Nak lah juga tengok ada variasi dalam pemilihan pelakon.

Industri drama tanah air ni dah ketandusan pelakon ke? Atau adakah produser drama dah terikat dengan stesen tv, kalau nak drama mereka disiarkan kena ambil barisan pelakon-pelakon yang telah ditetapkan?

Penonton ada jugak hak untuk melihat variasi barisan pelakon takkan selera penonton pun semua ini nak ditentukan oleh pihak tertentu?

No comments:

Post a Comment